AWS-störning fick jätten att vakna
Share
Den 20 oktober 2025 inträffade något som många IT-chefer fruktat men få verkligen förberett sig för: delar av Amazon Web Services gick ner.
På några minuter försvann åtkomsten till miljontals applikationer. Webbshoppar, betalningslösningar, nyhetsmedier och IoT-plattformar stannade. Det handlade inte om en kort störning – utan om en sex timmar lång driftincident som blottlade hur djupt vårt samhälle är inlindat i en handfull molnregioner.
Amazon har kallat händelsen “en felaktig konfigurationsändring i kontrollplanet” – alltså den del av infrastrukturen som styr hur resurser allokeras i molnet. Men bakom den tekniska förklaringen gömmer sig en bredare fråga: har vi byggt ett digitalt samhälle på alltför smala fundament?
Incidenten blev en väckarklocka för företag världen över. Många som på pappret hade “multicloud-strategier” upptäckte att deras drift ändå var helt beroende av AWS – inte minst via tredjepartsleverantörer, API:er och SaaS-tjänster.
Efter störningen började organisationer snabbt utvärdera hur deras applikationer hanterar failover, DNS-beroenden och regional redundans. Diskussionen om cloud neutrality – att kunna flytta och driva workloads oberoende av leverantör – fick nytt liv.
Samtidigt pågår en parallell diskussion om edge computing. Många ser nu en möjlighet att minska molnberoendet genom att flytta delar av beräkningarna närmare användaren – i datacenter, på klienter, till och med i bärbara enheter.
AWS-störningen 2025 kommer sannolikt att bli ett referensexempel i framtidens IT-utbildningar: ett ögonblick när “always-on”-illusionen sprack, och molnens sårbarhet blev uppenbar.